Autorką pomysłu gry jest Bogna Daukszewicz, bibliotekarka z Zespołu Szkół Ekonomiczno-Handlowych przy ul. Paderewskiego w Olsztynie. To ona napisała do nas e-mejla informującego o planach tego przedsięwzięcia. Przełożenie III części Dziadów na levele to karkołomna idea, ale bardzo ciekawa.
Bognie Daukszewicz w „zaszczepieniu” pomysłu pomaga polonistka Anna Synowczyk. Natomiast całą najważniejszą kwestią zajmą się uczniowie III klas, przyszli informatycy.
Za oprogramowanie odpowiada Rafał Markowski, scenariusz ma ułożyć Jakub Konieczny, grafika to zadanie Marcina Laszewskiego.
Bogna Daukszewicz tłumaczy, że „Dziady” Adama Mickiewicza są w kanonie lektur od zawsze. — Młodzież do tego tekstu podchodzi jak do jeża — mówi. — Świat, który przedstawia Mickiewicz to odległe czasy, język, jakim o nim opowiada jest piękny i bogaty, ale trudny. Jeżeli gra powstanie i będzie na płycie ma szansę stać się atrakcyjną pomocą naukową.
Przypomnijmy, że trzecia część „Dziadów” składa się z dziewięciu scen. Rozpoczyna się od przemiany w celi Gustawa w Konrada. W scenie drugiej odwiedzają go współwięźniowie. Jeden z nich Jan Sobolewski opowiada o wysyłce na Syberię kolejnej grupy studentów. Konrad wygłasza Wielką Improwizację. Podstawą gry ma stać się właśnie ona, opowieść Sobolewskiego, widzenie księdza Piotra i bal u senatora. Do scen są dopasowane pojęcia takie jak martyrologia, prometeizm i mesjanizm.
Autorzy projektują grę od początku. Nie będą korzystali z gotowców. Będzie to gra planszowa, a nie 3D.
Bogna Daukszewicz podkreśla, że praca nad grą przyczyni się nie tylko do lepszej znajomości utworu, ale też rozwoju kompetencji językowych uczniów. — Poznają również realia historycznych epoki, w której rozgrywa się akcja, rozwiną umiejętności projektowania grafiki komputerowej — dodaje. — W projekcie ważny jest również jego walor integracyjny oraz wielozadaniowość, dająca szansę uczniom zaprezentowania różnych umiejętności.
Bibliotekarka także będzie się uczyć projektowania gier, bo lubi poznawać nowe rzeczy. — Nasza gra nie będzie „Wiedźminem”, ale być może zgłoszą się do nas producenci gier — nie kryje nadziei Daukszewicz.
„Projekt z klasą” jest organizowany po raz siódmy. Na „Dziady” można głosować na stronie organizatora albo przez Facebooka do 15 grudnia. Nagrodami są granty. Drużyna może zdobyć nawet 7 tys. zł. Bogna Daukszewicz nie ukrywa, że za te pieniądze chce kupić nowości książkowe do szkolnej biblioteki, by jej oferta była atrakcyjniejsza i upominki dla uczniów.
W poprzedniej edycji konkursu nagrody dostały projekty takie jak „Rowerem do szkoły”, „Nastoletni rodzice”, „Łazik marsjański”, „Obudźmy polskich bohaterów” czy „Dla tych, którzy musieli kopać własny grób”.
— Wiadomo, że konkurencja jest duża — mówi Daukszewicz. — Zgłoszono kilkaset projektów z całej Polski.
Na olsztyńską grę Dziady można głosować korzystając z linka:
www.nowaera.plEwa Mazgal
Komentarze (2) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Dodaj komentarz Odśwież
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez
Sylwek #2131898 | 81.190.*.* 10 gru 2016 08:53
Mierzmy siły na zamiary.
! odpowiedz na ten komentarz
Emigrant #2131424 | 81.145.*.* 9 gru 2016 15:49
Cytat: "To ona napisała do nas e-mejla informującego o planach tego przedsięwzięcia." - "e-mejla"? Ryli? Jor inglisz is byriljant!
Ocena komentarza: warty uwagi (3) ! odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)